Så lämnar vi Lettland för denna gång.



Så lämnar vi Lettland för denna gång. Med oss i våra hjärtan har vi  
så många fantastiska människor; Ivars och Leana som år efter  
år kämpar med sin hjälporganisation . Hur de orkar begriper vi inte.  
Alla socialarbetare som med otroligt små medel gör otroliga insatser,  
vi träffade en kvinna som åker runt med en liten kokplatta i bilen och  
lär människor hur de kan laga näringsriktig mat. För många av dessa  
fattiga är uppväxta på barnhem och har ingen aning om hur man lagar  
mat , de har aldrig lärt sig att ens borsta tänderna. De skaffar sig  
massor av barn men vet inte hur man ska ta hand om dem.  
Socialarbetarna förklarar och visar.
En som för alltid kommer att ha en stor plats i mitt hjärta är mamman  
på bilden. Hon bor i ett iskallt rum med sin treåriga dotter, blott 21  
år gammal. Hon är själv uppväxt på barnhem och har absolut inga som  
helst kunskaper om hur man ska ta hand om ett barn, men gör så gott  
hon kan.Det enda som finns i rummet är en luftmadrass där de bägge  
sover, en kokplatta på golvet och inget mer. Ingen byrå, inga  
leksaker, inga kläder.  Elementet var inte ikopplat eftersom hon inte  
har pengar till elen. De bor i Riga, en kvarts promenad från  
kryssningsfartyget.


Kommentarer

  1. Just före detta barnhemsbarn är en eftersatt grupp i länderna som tidigare tillhörde Sovjetunionen. Särskilt de barnen som har lättare mentala utvecklingsstörningar som i sin naivitet riskerar att plockas upp av kriminella ligor som utnyttjar deras kontaktsökande för sina behov.

    Men det finns undantag jag har varit på familjecentret Grace i Ryssland och deras helhjärtade arbete bland före detta barnhemsbarn och ensamstående mammor är hjärtevärmande. Om du klickar på länken så kan du läsa om en kvinna som fick hjälp ifrån Grace, jag mötte henne i St. Petersburg i mars detta året: http://www.hoppetsstjarna.se/om-hoppets-stjaerna/laender-vi-arbetar-i/ryssland/mamma-det-baesta-vi-har.html

    Jag önskar verkligen att Grace arbetsmetod kunde sprida sig över Ryssland och de baltiska staterna. Personalen på Grace uträttar mirakel i ensamma människors liv. Jag trivdes så bra i gemenskapen på Grace att jag gärna hade stannat kvar :)
    //Mikael Good

    SvaraRadera
  2. Tack snälla ni för all er information om hur det gick där borta. Det känns bra att veta att alla paket som jag var med att samla in med min pappa Bosse blev levererade av människor som verkligen bryr sig.
    Igen, tack så mycket.
    Fredrik Samuelsson

    SvaraRadera
  3. Det har varit spännnade och gripande att läsa om er resa där- Bilderna berör verkligen! Jag hoppas att det är ok att jag tog en bild till mitt blogginlägg. Jag har skrivit att det är er bild och länkat. Hoppas det snabbt blir ett kylskåp också.
    Hälsningar Hanna
    http://hanna.fornhem.se/?p=9064

    SvaraRadera
  4. Tack för att ni gör detta! Känns skönt att man vet att julpaketet kommer till de som verkligen behöver!!

    SvaraRadera
  5. Tack själva för att ni följt oss på vår resa! Paketen har betytt så oerhört mycket för de som fick dem; inte bara att de innehöll så mycket gott och nyttigt, man kände vilken omsorg de var packade med.
    Nästa år blir det av igen:-)
    Flickan på bilden har vi bestämt oss för att hjälpa varje månad med det som behövs, en mer hopplös tillvaro har man sällan skådat.
    Men nu blir det ändring!
    Tack igen alla!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Kontakta oss

Mattssons Guld
Kungsängsgatan 21
UPPSALA
018-130554


info@mattssonsguld.se